Reprimand på band


Står i kassa-kön på Coop Sveaplan. Ganska lång sådan, utgjord av en brokig skara människor. Precis framför mig står en äldre dam, och framför henne en yngre kvinna. Den yngre kvinnan lägger upp en ansenlig mängd varor på bandet. Den äldre damen ingenting. Själv håller jag i en 33cl Cola och en påse Tutti Frutti.

"Shit. Varför lägger hon inte upp nåt? Ska hon ha cigaretter, eller kanske ett telefonkort? Det här blir problem. Nedrans."

Tvekar en stund innan jag placerar ett sånt där skiljeblock på bandet tillsammans med mina varor. De glider så sakterliga framåt. Den äldre damen rör inte en fena. Ska precis uppmärk-
samma kassörskan om den problemartade situationen, då hon drar min läskflaska.

Jag: Neeä..!
Kassörskan: Jaså de här var dina? (Tittar på mig. Moderligt.) Ojdå...
Äldre damen: ... (Blänger. Hårt.)
Jag: Aaah... Men då är det väl kanske lika bra att jag betalar först då...
Äldre damen: ... (Blänger. Hårdare.)
Kassörskan: Ja jag har ju redan dragit denna (läsken)...
Äldre damen: ... (Blänger. På modersgestalten)
Kassörskan: 30 kronor blir det.
Jag: Japp. Sådär.
Kassörskan (till damen): Ja du hade ju inte lagt upp nåt på bandet så jag såg inte...

Just det. Felet var helt och hållet ditt, du äldre dam. Du hade bara dig själv att skylla. Du kunde ha lagt upp ditt gröna paket på bandet, och sluppit bli omkörd. Men icke. Tack kassörskan.



Tar min växel och försvinner illa kvickt ur butiken. Damen hade faktiskt en handväska.
Den såg tung ut.

 

Kommentarer
Postat av: matilda

smartass

2008-06-20 @ 00:18:47
Postat av: Eric. A

mer mer meeer

2008-06-22 @ 17:11:12
URL: http://ericaforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0